tisdag 21 februari 2012

"Må Bra" - vad är det?

Jamen jag vet inte om jag är särskilt unik där, med största sannolikhet inte, men jag tycker det är ett skitsvårt begrepp att definiera. Må bra, vad sjutton är det egentligen?


Ofta får jag den välmenande frågan "Hur mår du?". Jag svarar allt som oftast "Bra", då och då svarar jag "Bra men upp och ner". Helt ärligt vet jag inte vad jag ska svara så jag blir mest konfys. Vad förväntas för svar på en sådan fråga?

Jag är ju faktist generellt en glad person. Jag har inte lyckats få en dubbeldiagnos, vilket är väldigt vanligt med min problematik. Ofta dras man med en depression, borderline, adhd, aspbergers m fl när man har diagnosen Anorexia Nervosa. Inte jag. Med ett undantag, jag fick diagnosen "leendedepression", men det var över 10 år sedan och där är jag inte idag. Men har ni hört, leendedepression - inte ens deppig klarar jag av utan att vara glad.

Så hur svarar man på frågan om man mår bra när man är glad och allt ändå inte fungerar helt som det ska? För en person som mår bra är just glad, för mig. Det är så jag definierar må bra, annars blir det för komplext. 




Att må bra borde vara lika med att känna sig fri, inte nödvändigtvis glad, eller?


.

4 kommentarer:

  1. Nej men du, att "må bra" är ju att vara smal, det vet alla som läst tidningen "Må Bra" (viktväktarnas tidning) ;).

    Nej då, "må bra" ÄR komplext. Må bra i relation till hur man brukar må? Vara glad? Frisk?
    Jag håller med dig - att känna sig fri, det är en fin definition.

    Kram

    SvaraRadera
  2. Jag tänker så här. Jag känner mig tillfreds med mig själv och livet-i stora drag. Jag har bättre och sämre dagar. Lätta dagar och lite svårare dagar. Ibland känns det tungt utan att jag riktigt vet varför, men då tröstar jag mig med att imorgon är en annan dag. Jag är inte alltid jätteglad, men jag kanske ändå mår bra, känner mig harmonisk och tillfreds med livet som helhet. Att vara glad ibland, ledsen ibland, arg ibland, rädd ibland, sprallig ibland... allt det där hör till livet.

    SvaraRadera
  3. Den där frågan är ju av det retoriska slaget, man får nog sällan ett helt ärligt svar. Jag har oerhört svårt att ge ett bra svar på den frågan. Att må bra för mig handlar om att vara i balans, känna sig harmonisk och accepterande mot sig själv och andra. Harmoni och balans är något jag längtar efter så hett.

    Kram till dig min vän!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Harmoni och balans! Ja, att må bra handlar för mig mkt om det.

      Radera