torsdag 9 februari 2012

Moderlig motivation eller egen motivation?

Vissa frågor besvarar jag i kommentarsfältet, andra rakt upp och ner här. Sen händer det säkert att jag glömmer någon, men då får ni vara på mig igen.


Det räcker ju inte att du vet det gäller att agera och handla också som en god förebild för sina barn. Känner du inte att du är rädd att din dotter ska bli påverkad av ditt ätbeteende? Är inte det en tillräcklig motivation för att våga släppa ätstörningen fullt ut?


Jag vet ju inte hur länge eller hur noga du har läst min blogg, men oavsett är du inte ensam om frågan och det är varken första, och säkerligen inte sista gången, den dyker upp. Därför jag tar upp den här igen.

Jo, jag är givetvis livrädd att min dotter ska ta efter felaktiga ätbeteenden, min son också för den delen. Det jag är så noga med att poängtera är just agerandet och det är agerandet som gör mig till den förebild jag vill vara. Agerandet innebär just att gå emot, ifrågasätta och göra tvärtemot vad sjukdomen säger. Men inte bara det, jag tänker ta det ytterligare ett steg, det steg som är absolut viktigast för mig och som jag anser är avgörande för både min egen hälsa och mina barns framtid.

Att gå emot normalnormerna, de friska ätstörda. Att inte säga OK till det beteende som många idag accepterar och ser som en del av vardagen. Att aldrig kompensera eller prata högt och vilt om det som de allra flesta gör utan att tänka på det, ta det för givet. Folk höjer ju knappt på ögonbrynen längre när man ser trådsmala tonåringar i diverse reklamkampanjer, ingen reagerar när någon tränar för att kunna äta. De allra flesta väljer att blunda, eller inte se. Inte inse hur fel det är och hur illa det kan påverka.

I dagsläget är det nästintill inne att gå på en diet, diskutera dem och vältra sig i diverse hälsotips. Utan att göra det viktigaste av allt, lyssna på kroppen och den verkliga hälsan, inte den hälsa som bestäms och propageras för utefter dieter och hälsomagasin. Orimliga ideal och orimliga krav.

Nog om det för tillfället.

Angående motivation, så återigen, barnen är givetvis den allra starkaste motivatorn i kampen om att bli helt frisk och fri. Men som jag sagt så många gånger förr, det är inte ett val att vara sjuk även om många tyvärr verkar tro det. Skillnaden på att drabbas av någon form av psykisk ohälsa, i mitt fall en ätstörning, innebär som för många andra sjuka att man måste få behandling, vård. Men man måste göra jobbet själv, det botas inte med en operation, det botas inte med mediciner, det botas inte med vård konstruerad av andra utan det verkliga jobbet, den verkliga vården måste man göra själv.

Dessutom kan det kännas som att arbeta i motvind när man försöker anpassa sig tillbaks igen. Till normalnormerna. Jag tror inte att man kan bli helt frisk, helt fri, om man inte tar det ett steg till. Att aldrig återgå till det liv man en gång levt och accepterat, det som samhället skapat och som medelsvensson säger är ok. Det här kanske låter provocerande för den som aldrig varit sjuk, men det är tyvärr den bittra sanningen. En sanning som jag själv väljer att se som en fördel.


Jag har, som många med mig, en känslighet. Jag kan inte leva, tänka och acceptera det som många andra gör. Inte om jag ska vara helt frisk och fri.




.

9 kommentarer:

  1. Jag instämmer! Det har varit mitt sätt att hålla mig frisk, att anamma ett helt nytt tänk, ett helt nytt sätt. Bort med att må dåligt för att jag ätit något speciellt, bort med "unna-sig" tänket, bort med att vilja hålla en särskild vikt och stirra mig blind på siffror...

    SvaraRadera
  2. Tänkvärt som alltid.
    För visst är det så, att man tänker ett varv extra när man är ätstörd mamma. Samtidigt som jag vet att min ätstörning inte är så osynlig för sonen som jag önskar att den var, skulle jag å andra sidan aldrig diskutera dieter så att barn kan höra det och vi är noga med att definiera ordet "nyttigt" som någonting mycket mer mångfacetterat än "mat man går ner i vikt av" - det finns ju mat som kan vara nyttig för hälen också som bekant ;).

    Och ja, vi som är och varit sjuka måste nog helt enkelt bli extrafriska, för att inte dratta tillbaka på fel sida igen. Vi måste se till att lyssna mer på magkänsla och förnuft än media och den semisjuka omgivningen.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har mer än rätt, som vanligt! Men visst är det skillnad att diskutera dieter och att tala om dem som om de tillhörde det normala...

      Att lägga viktighet vid nyttighet, att göra det till en grej mer än en sundhet...

      Jag vet så väl att du tänker rätt, hälen är där!!! Lovely, kärlek.

      Radera
  3. Jag hejar på dig Hanna. Och jag tror faktist, att du har ett försprång som dom flesta andra föräldrar och förebilder runt barn inte har. Du inte bara ifrågasätter normerna du går imot dom.Jag önskar så mycket att fler föräldrar och människor i övrigt skulle göra det. Du i din blogg tar upp det här med normer & ideal om utseende och kropp, som är en väldigt stark i samhället idag. Det finns mycket normer som borde kastas i sjön, kanske dom allra flesta. Jag tänker mig faktist för varje dag. Hur man uttrycker sig med barnen omkring sig. För mig är ämnen som utsseende, vikt, invandrare, homosexuella osv sånt som vuxna oftast faktist är helt förkastliga att hantera runt barn. jag är lika övertygad om att du kommer bli frisk som att du är en toppen mamma till dina barn / Jennifer

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack söta och jag håller med, det finns fler viktiga ämnen som folk slänger sig med hursom framför barn.

      Radera
  4. Allt det du skriver är jätte viktigt men frågan är handlar du efter det också? Man brukar säga "barn gör inte som vi säger, barn gör som vi gör", så är det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om inte inlägget i sig besvarar din fråga så förstår jag inte hur otydlig jag själv måste vara.

      Självklart agerar jag efter det jag skriver, annars hade meningen med bloggen och det jag säger bara varit en hög komprimerat skitsnack.

      Sen inte sagt att alla dagar är så lätta som ord kan vara men i det stora hela är svaret självklart JA.

      Har själv tagit upp det flera gånger, det där med att barnen inte gör som man säger utan som man själv gör, jag är inte dummare än att jag förstår det och ser det.

      Radera
  5. Hejja hejja hejja Hanna. Jag för min del är inte det minsta orolig på att du inte kommer klara det här alldeles galant. Dina barn har inget att oroa sig för och du behöver inte oroa dig heller.

    Jag tror på dig min vän
    Annie

    SvaraRadera
  6. Som förre detta ätstörd (blir man någonsin föredetta?) upprörs jag också över hur rumsrent det blivit med alla dessa diskussioner om dieter; GI, LCHF osv osv. De diskussionerna är förbjudna i mitt hem, även om vissa verkar ha svårt att förstå det och jag får påminna dem varje gång de är här.

    SvaraRadera