fredag 23 september 2011

Fredagsmys

Så är det fredag igen. Tycker allt som oftast att fredagar är bästa dagen på hela veckan, samtidigt är det en inledning på helgen som jag i dagsläget tycker är jobbig.

Sen det här med fredagsmys, varför ska mys vara just mat? Mys borde enbart i sin enkelhet bara få vara just mys. En tänd brasa (ja det är det bästa vi har i hela huset konstaterade vi igår - som många andra kvällar). En mjuk filt i soffan. Krypa upp i makens knä.

Fredagsmys har allmänt istället blivit lika med att trycka i sig onyttigheter som chips, läsk och annat lite extra. Saker som folk generellt verkar kompensera för istället för att faktiskt enbart njuta. Ät för fasen, men njut känner jag. Skit i att kompensera för det gör ingen skillnad ändå om det är en-gång-i-veckan-grej. Får man dåligt samvete för fredagsmys ska man nog ifrågasätta sin inställning till mat och kunskap om hur kroppen faktiskt fungerar. Det är ju den där kakan som glider ner varje dag som orsakar viktökning, små saker som glider ner dagligen, inget fredagsmys.

Skitsamma, spårar ur fullständigt känner jag.


Hur har veckan gått då, dags för sammanställning;

- Helgen i vanlig ordning kaos, måste arbeta med att få in mer RO under måltiderna hur det nu ska gå till.

- Början på veckan startade i kaos den med, hade gått ner ett halvt kilo vilket är mycket på mig.

- Mycket panikångest och kompensationsbeteenden.

- Vände veckan rejält, tvingat mig att äta 3 måltider/dag MED kolhydrater till varje och utan att kompensera - ASBRA av mig!

- Mycket ångest och skamkänslor men hanterbara - helt ok.

- Vikten, såklart upp men inget jag orkar lägga energi på då jag faktiskt inte vet den riktiga vikten än. Det vet jag först nästa vecka och tar den konflikten med mig själv då.


Så summa summarum är dålig start och lyckat slut!

För att fira så kommer jag i vanlig fredagsordning gå ut och äta lunch med maken, den tiden tillsammans är guld värd.


foto: www.fotoakuten.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar