onsdag 21 september 2011

Proppmätt

Blev middag idag med! Asgott!

Alltid en massa velande vad och hur innan. Men bestämt mig hade jag, har jag! Så det blev kyckling idag, variation är viktigt och hälsosamt. Sen såg jag min anorektiska soppa, rester av den, i kylen. Jag fullkomligt älskar tomat men den var inte helt ok, sett ur ett friskhetsperspektiv. Så den piffades till och blev en gryta istället, lite Kajsa Warg - man tager vad man haver, eller rättare sagt som hon faktiskt skrev i sina recept "man tager om man så hafva kan..."

Gott blev det iallafall!! Serverade med ris till, för min allra största utmaning är att äta just kolhydrater vid ALLA måltider.



Helt ok portion va? (vågar knappt nämna att jag faktiskt åt mer)


3 kommentarer:

  1. På ditt vackra porslin!!! (Allt uppmuntrande är bra!)

    SvaraRadera
  2. Hej! Vill bara skicka en liten kämpar-tanke till dig! Jag har gått igenom något liknande som du gör just nu, nämligen tillfrisknandet från en ätstörning. Att inse att man är sjuk och behöver hjälp är nog det viktigaste och största steget i tillfrisknandet. Sedan gäller det själva handlingen också. Jag tror många börjar från "fel" (allt fungerar självklart olika från individ till individ) håll när det gäller att bli frisk. Man försöker ändra på tanken och bli frisk i huvudet för att sedan börja äta och bli fysisk frisk. Tyvärr går det inte att bli frisk i tanken när kroppen är i svält, då hjärnan ofta har för lite fett och får för lite energi för att fungera och kunna tänka realistiskt och logiskt. Handlandet och tanken hänger ihop. Om man tänker på ett sätt kommer man handla därefter, och tvärtom kommer man tänka likadant utefter hur man handlar. Därför kan man bli frisk genom att handla rätt, dvs äta friskt, "göra friskt" och skita i alla tankar (SUPERSVÅRT, men genomförbart!!) och efter en lång tid försvinner tankarna! Detta synsätt på tillfrisknande från ätstörningar grundas i mandometerklinikens sätt att behandla anorexi. Stort lycka till nu med ditt tillfrisknande, vilken väg ud än väljer att gå för att bli fri :)

    SvaraRadera
  3. Madde... haha helt sant!!


    Elina... mandos metod i grund o botten genomsyrar nog de flesta beh.metoder... att först o främst bryta svälten för att sen ta tag i orsaker och det psykiska totalt sett. Har ju gått igenom detta förut så jag vet mkt väl att du har rätt, men som du oxå vet är det svårt svårt. Vissa dagar går bättre, idag och igår har varit enormt fantastiska dagar... men det kommer bakslag, det får man räkna med och även "ta", så länge de kommer mer o mer sällan. Hoppas att DU är fri idag! Stort tack för pepp och långt inlägg, KRAM.

    SvaraRadera