måndag 5 september 2011

Skalman

Alltså jag blir så trött på mig själv!

Det här eviga dividerandet i huvudet, kompensationstänket, vad, hur och varför och när jag ska äta, om jag ska äta, om jag ska strunta i det. Jag kommer ju aldrig, eller sällan, fram till nåt!

Borde kanske göra som skalman, ställa en matklocka. Äta på bestämda tider. Det som hindrar mig är dock att jag är skiträdd för att äta flera gånger per dag? Jag vet att jag bör, alla andra gör, men det känns som jag kommer rusa upp i vikt och sen må skit istället.

För jag blir inte mätt på samma sätt som en frisk person längre. Mätt i magen blir jag direkt nästan, ont gör det. Men mätt mentalt, sådär nöjd efter maten som man kunde känna tidigare, den känslan finns inte i den här vikten jag har nu.

Samma sak är det med hunger. Jag kan känna när kroppen behöver nåt, men jag känner det inte som en frisk person. Jag känner av hunger genom trötthet, kurr i magen, kramper i magen, allmän slöhet och någon form av tomhet som knappt går att beskriva.

Kroppens alla normala signaler är alltså borta!

Därför blir det så svårt, svårt att motivera sig, svårt att veta när, svårt att veta hur mycket, svårt att veta hur lite. Som grädde på moset har vi ju den fantastiska ångesten med.

Det är så lätt att bara strunta i allt, flyta med och fortsätta vara sjuk. Men det är inget alternativ!


Ska fundera ytterligare på den här skalmanmetoden.


foto: www.fotoakuten.se



6 kommentarer:

  1. Beskrev du hungerkänslorna idag eller när du är mer "normalvägande"? För så där känns det för mig.
    Och du kommer att känna dig bättre i magen när du har lärt den att hantera mer mat, eller? Hur som haver: <3. Kram

    SvaraRadera
  2. Madde.... beskrev känslan av hur det känns i dagsläget... hungern kommer mkt senare och ger sig inte tillkänna genom normala hungerskänslor i huvudet, jag får tolka kroppen rakt av, fråga mig vad det är jag känner för att sen koppla ihop det med hunger, det klarar inte skallen av idag. Länka ihop det.

    Jo själv klart är det som du säger, att man anpassar sig och hanterar maten bättre ju mer man äter och går upp i vikt.

    Kram till dig med <3

    SvaraRadera
  3. Tror skalman-metoden kan vara rätt väg att gå, du behöver ju inte äta mycket per gång men just att lära sig äta på normala tider igen, portionsstorleken blir en senare utmaning.

    SvaraRadera
  4. Vänta lite!... jo tror på metoden, måste våga äta flera gånger per dag dock, där är en svår stötesten för mig. MEN jag ska klara det! Tack för kommentar <3

    SvaraRadera
  5. inspirerande blogg du har!

    /MsSophie
    http://www.improveme.se/mssophie

    SvaraRadera